|
Enerji sektöründe Nafta
Rafinerilerde ham petrolden üretilen yakitlarin kalitesi yakitlarin yanma degerlerini belirler. Bu nedenle yakitin degisik sartlar altinda elde edilen isil performans degerleri depolama ve nakliye standartlari, rafineri sirketleri, hükümetler veya ilgili kurumlarca ortak bir kalite degeri saptayarak belirlenir.
Enerji sektöründe kullanilan yakitin kalitesi, türbin imalatçilari tarafindan tavsiye edilen yakita en yakin olanidir.
"Nafta"
Nafta rafinerilerde hampetrol rafinasyonunda üretilen ara bir üründür. Rafineride üretilen naftanin büyük bir bölümü yine rafineride akaryakit üretiminde, veya rafinerinin yaninda bulunan petrokimya tesislerinde hammadde olarak kullanilir.
Nafta temel olarak karbon sayisi 5 ile 9 olan saf hidrokarbondur. Baslangiç kaynama noktasi 27°C - 28°C civarinda olup, son kaynama noktasi 180°C dolayindadir. Yogunlugu 0.66 kg/lt ila 0.74 kg/lt arasinda degisir. Görünüs ve kokusu itibariyle benzine çok benzer. Bu nedenle parlama noktasi düsüktür ve "A Sinifi" ürün olarak siniflandirilir. Bu gruptaki ürünlerin çok dikkatli bir sekilde depolanmasi ve nakliyesi gereklidir.
Gemi ile gelen nafta, sahil tanklarina alindiktan sonra; nafta içinde bulunan suyun büyük kismi ürünün dinlendirilmesinden sonra tankin drenaji ile (yogunluk farkindan dolayi) desarj etmek suretiyle normal olarak disari atilir. Bütün bunlara ragmen nafta içinde su kalabilir ama kalan su miktari, zarar vermeyecek seviyeye indirilebilir. BP, bu tür uygulamalarda nafta tanklarinda bulunan ürünün her metre yüksekligi için 1 saat dinlenmesi zorunlulugunu genel kaide olarak kabul etmistir.
Alkali metaller nafta ile herhangi bir metal bilesigi meydana getirmez. Ancak, bu metaller çözülmüs halde su fazinda bulunur. Su miktarinin azaltilmasi naftada bulunan alkali metallerin varliginin da azalmasina neden olur.
Nafta'da BP kalitesi
BP, yakit kalitesinin türbin imalatçilarinin istedigi standartlarda tutmak için tesislerinde bir dizi önlemler almistir. Bunlar yakitin müsteriye BP'nin garanti ettigi ürün kalitesinde ulasmasi için gerekli önlemlerdir. Müsteri, yakit türbine girmeden önce, kalitesini kaybetmemesi için gerekli yükleme ve depolama talimatlarini çok iyi bir sekilde uygulamak zorundadir. Bu önlemlerden bazilari asagida açiklanmistir;
BP'nin Nafta Deniz Nakliyesi Konusunda Uyguladigi Kurallar:
Nafta nakliyesi yapacak gemi, BP Standartlarina uygun olmalidir. Nafta nakliyesine uygun olmayan tankerler kullanilmaz. Tahliye terminallerinde gemi tamamen bosaltilir, Bosalan gemi tanklari önceki tasidigi kargoyu bosalttiktan sonra tatli su ile yikanir ve nafta yüklemesi yapilabilmesi için tankta hiç su birakimaz.
BP Nafta tahliyesinde ve depolanmasinda uyguladigi kurallar:
Nafta' nin tahliyesi ve depolanmasi için ayri boru hatlari kullanilir. Nafta depolanmasi için yüzer tavanli tanklar kullanilmalir. Her nafta tanki müstakil olarak dinlendirilir ve alttan su tahliyesi yapilir. Türbinde yakit olarak kullanilacak Nafta'nin kalitesi için suyun atilmasi çok önemlidir. Bu nedenle tanker yükleme hattinda nafta içinde serbest-eser halde bulunan suyu yok etmek için filtreler bulunur.
Nafta sevkiyatinda BP güvencesi
Naftanin diger akaryakitlar ile karisip kirlenmemesi için nafta tankerleri sadece nafta tahliyesi yaparlar. Nafta tankerleri alttan dolum ve alttan bosaltim yaparlar. BP'nin sahip oldugu tesislerde üstten dolum yapilmaz. Tankerlerin gözleri ayri ayri mühürlenir. Mühürler ile oynandigi takdirde tanker bosaltma yapmaz. Tanker soförleri nafta tasimasi konusunda egitim almislardir. Tankerler, teknolojik olarak BP'nin yillardir bu amaçla gelistirmis oldugu ihtiyaca cevap verebilecek niteliklere sahiptir.
BP naftasinin özellikleri ASTM 0-GT sartnamesine uygundur. Bu sartnamede su miktari maksimum 500 ppm olup ayni zamanda "su gibi renksiz ve berrak" tir. Bu husus naftanin temiz ve tortu içermediginin göstergesidir. Endüstride her gemiyi kontrol etmek ve her tanktan örnek alip analiz etmek bazi zorluklari da beraberinde getirmektedir. Alkali metal analizleri yapabilecek çok sayida laboratuvar bulunmadigi için (Avrupa'da bile sayili bir iki tane) metal testleri çogu kez yapilmamaktadir. Ancak, su yalniz basina söz konusu kirlenmenin kaynagi olduguna göre, BP olarak asil hedefimiz naftada bulunabilecek suyu asgari düzeye indirmektir.
Minimum yogunluk ve minimum viskozite degerleri naftanin çok agir bir yakit olmadigini ve türbin yakit sistemlerinde kolay yanabildigini gösterir. Naftanin minimum kalorifik degeri ise fizibilite çalismalarinda yardimci olmasi için "Ürün Spesifikasyon Tablosu"nda gösterilmistir. Bu deger ayni zamanda naftanin isi degerini göstermesi açisindan önemlidir. Nafta içinde bulunmasi kati surette arzu edilmeyen kursun (Pb), vanadyum (V) ise korozyona sebebiyet verdigi için, türbin ömrünün azalmasina ve bakim masraflarinin artmasina neden olur. Bu nedenle naftanin benzin tasimasi yapan tankerlerle tasinmasi çok tehlikelidir.
|